Jan C. Still Lugerforums banner
1 - 14 of 14 Posts

·
Registered
918 Posts
Discussion Starter · #1 ·
Gentlemen,
This theme created by me in support of a future article Ed Buffaloe.

Here we consider the modification of the Clement pistol is the 1912 model patent 243839 and the 1912 model Fulgor.
We will also consider the external differences of these guns.
I do not see the point of creating a table for these guns because there are too few known serial numbers.
But first we need to decide what kind of pistol to call "Fulgor" because there can be confusion.
Many of you could see this page from the book.

So, here everything is the opposite, than in the classification of Alain Daubresse .
I've never seen an advertisement there that Clement's pistol of 1912 patent 243839 called "Fulgor" .

The earliest serial number that I know is No. 12077. Although the first two figures are not possible to see, but I think that this is so.

SN 12077
The inscription on the slide:

MODELE 1912. BREVET 243839
- LIEGE - ACIER GARANTI -

On the right side of the frame under the serial number is the abbreviation: C.P.C.(Charles Ph. Clement)
Has milled grooves on both sides of the frame.
The safety lever has a non-standard form.
There is no button to lock the barrel.
-----------------------------------------

SN 12180
NO

On the right side of the frame under the serial number there is no abbreviation C.P.C.
Safety lever has a standard form.
-----------------------------------------

SN 12498
There is no slide.
On the right side of the frame under the serial number is the abbreviation: C.P.C.
--------------------------------------

SN 12610

On the right side of the frame under the serial number is the abbreviation: C.P.C.
There is a button to lock the barrel.
--------------------------------------------

SN 13031
?

Safety lever ?
--------------------------------------------
The next in my list of serial numbers are the Clement Fulgor pistols.
They are located between the serial numbers of the 1912 model patent 243839 and the 1912 model patent 243839 without a milled groove on the frame.
I will publish pistols Fulgor in the next post.

·
Registered
918 Posts
Discussion Starter · #2 ·
The earliest serial number of the Fulgor pistol that I have on my list is the serial number 30120,
but maybe it's the serial number 40120.
Correct me if you know exactly the serial number of this pistol.

Nickel-plated

MODELE 1912 - CLEMENT'S PATENT
LIEGE -- ACIER GARANTI

Has the inscription "Fulgor" on the left side of the frame.
On the right side has serial numbers on the slide and frame.
Does not have a screw fixing the barrel.
-------------------------------------------------

SN 36403

- AUTOMATIC PISTOL CLEMENT'S PATENT -
BEST STEEL ACIER GARANTI

It does not have the inscription "Fulgor" on the left side of the frame.
On the right side there is a serial number on the frame.
Has a screw that fixes the barrel.
------------------------------------------

SN 36815

- AUTOMATIC PISTOL CLEMENT'S PATENT -
ACIER GARANTI

SN 36072

NO

Super rare!

·
Registered
918 Posts
Discussion Starter · #3 ·
The next modification of the Clement pistol model of the 1912 patent 243839 on my list starts with the serial number 40936.

SN 40936

Has the inscription "CLEMENT'S PAT." On the left side of the frame.
On the right side of the frame under the serial number there is no abbreviation C.P.C.
The magazine catch on the left grip.
-----------------------------------------------

SN 40961

NO

On the right side has serial numbers on the frame.

SN 42722

?

------------------------------------------------

SN 45080

END

Request for additional photos send to e-mail.

Good luck,
Vaclav

Attachments

·
Registered
692 Posts
I really want to see at least one in caliber 7.65 .

View attachment 530250

Vaclav
Vaclav, serial nos. 12077, 12180, 12367, 12498, 12610 and 13031 are all 7.65mm/.32ACP caliber (you have 4 of those 5 in your first post above).

Also, the 6.35mm/.25ACP model 1912 pistol you have listed as serial no. 45080 must be an error; I am familiar with pistol no. 45080 and it's in much different (better, and all original) condition. Somehow you've confused it with another gun. I suppose there's a tiny chance there were two guns with the same serial, but it's extremely unlikely. How did you verify the serial of this pistol?

·
Registered
918 Posts
Discussion Starter · #6 ·
Bob,
I knew that these serial numbers 12077-13031 were caliber 7.65.
I was bewildered by the proportions and grips of the pistol pictured in the picture.

Regarding the 6.35 mm / .25acp model of the 1912 pistol, I also thought that the serial number of this pistol is no. 45080, when David was selling it on their website.
But when David had put the gun for sale on the site gunbroker , he took photos of the best quality.
Look carefully, it looks like the number 6 .....

Regards,
Vaclav

·
Registered
3 Posts
Bonjour je me permet de relancer le sujet car je viens de récupéré ce petit pistolet Clément 1912 apparemment... Mais me voilà bien embêté car le mien possède une autre signature que fulgor... Je precise que je suis tireur sportif et qu une autorisation est en cours pr cette arme... Et oui j veu garder l arme à pépé ^^ merci de votre aide :)
Tool Hand tool Font Everyday carry Gas

Rectangle Material property Font Tints and shades Wood

·
Registered
918 Posts
Discussion Starter · #8 ·
Bonjour je me permet de relancer le sujet car je viens de récupéré ce petit pistolet Clément 1912 apparemment... Mais me voilà bien embêté car le mien possède une autre signature que fulgor... Je precise que je suis tireur sportif et qu une autorisation est en cours pr cette arme... Et oui j veu garder l arme à pépé ^^ merci de votre aide :)
View attachment 670760
View attachment 670759
Noham87,
Félicitations pour l'achat de ce super rare pistolet Clément Modèle 1912 Type 3 .
Bien que ce pistolet soit un modèle 1912 Type 3, mais votre pistolet a été fabriqué en 1913 .
Et ce pistolet est également intéressant co il porte l'inscription "Enigma" sur le carcasse.
C'est le seul pistolet modèle 1912 type 3 que je vois avec une telle inscription pour tout le temps de mes recherches .
Parmi les pistolets Clément de 1912 type 2, on ne connaît que deux pistolets avec l'inscription "Enigma", mais sur la glissière.
Je pense qu'il vaut mieux que vous lisiez d'abord l'article sur les pistolets de Clément , qui a été créé par un travail conjoint et publié sur le site Web par Ed Buffaloe ...

Si vous voulez qu'une réponse vous soit donnée ici plus rapidement, il vaut mieux écrire en anglais, car les gens sont trop paresseux pour traduire le texte.

Cordialement, Vaclav Vriesen .

·
Registered
1,917 Posts
"Si vous voulez qu'une réponse vous soit donnée ici plus rapidement, il vaut mieux écrire en anglais, car les gens sont trop paresseux pour traduire le texte. "

C'est vrais! Mais certains le liront. :)

Noham87, je félicite aussi tu pour l'achat ton pistolet Clément! J'étudie les 6.35mm pistolets et les Clément pistolets sont très intéressants. Si tu voules vendre les poignées de ton pistolet, dites le moi s'il vous plaît. J'ai un pistolet qui en a besoin.

Aussi pardonne mon français, c'est un peu vieux. Mais, j'essaie.

·
Registered
26 Posts
Le vôtre est le quatrième pistolet que j'ai documenté avec la marque Enigma. Les deux premiers, numéros de série 37914 et 39093, ont Enigma sur la glissière au-dessus d'ACIER GARANTI et sont des pistolets modèle 1912 type II. Les deux derniers sont des pistolets de type III, numéros de série 42635 (votre arme) et 43274, et ont Enigma sur le cadre, avec l'inscription à deux lignes plus habituelle sur la diapositive ci-dessus : MODELE 1912. BREVET 243839 / --LIEGE--ACIER GARANTI--. Merci pour le partage des photos de votre arme.

·
Registered
3 Posts
Merci pour vos explications :) désolé allemagne mais je ne vends pas les plaques... Donc pour l'histoire je n'ai pas acheté cette arme mais récupérée dans la grange de mon père après sa mort... comme je suis un tireur sportif j'en ai quelques notion de démontage et de nettoyage des armes à feu... je compte le déclarer et essayer de le tirer au stand en attendant voici la photo de l'arme quand je l'ai retrouvée
Wood Bumper Automotive tire Automotive exterior Tree

·
Registered
1,917 Posts
Super! Je suis heureux qu'un morceau d'histoire ait été sauvé de la décomposition! C'est le plus important.

·
Registered
918 Posts
Discussion Starter · #13 ·
Merci pour vos explications :) désolé allemagne mais je ne vends pas les plaques... Donc pour l'histoire je n'ai pas acheté cette arme mais récupérée dans la grange de mon père après sa mort... comme je suis un tireur sportif j'en ai quelques notion de démontage et de nettoyage des armes à feu... je compte le déclarer et essayer de le tirer au stand en attendant voici la photo de l'arme quand je l'ai retrouvée View attachment 670885
Noham87,
Tu bien me dire quel est le moyen de nettoyage de pistolet tu as appliqué ?

Cordialement,
Vaclav Vriesen

·
Registered
3 Posts
Oui d abord dégrippant WD40.... ensuite un appareil de nettoyage par ultrason avec du bicarbonate de soude (voir photo) et ensuite frotter avec un chiffon et de l huile armisol :)

1 - 14 of 14 Posts