Jan C. Still Lugerforums banner

Welk kaliber Steyr Hahn?

14K views 34 replies 12 participants last post by  Pavlov  
#1 · (Edited)
Goedenavond (of Goedemorgen...),

Ik heb een Steyr Hahn gekocht met de volgende kenmerken: STEYR 1914 aan de linkerkant van de slede - GEEN Roemeense crest - GEEN "Model 1912". Sled en frame serienummer 4 cijfers in de c suffix. Loop gemarkeerd A9 op nok (!) - verder niets. Roemeense phoenix boven de trekkerbeugel - geen andere markering (bijv. datum). 9mm parabellum past: groef + rand steken uit - Steyr 9mm past ook. Ik neem aan dat dit pistool bedoeld was voor Roemenië (phoenix) maar dat Oostenrijk het behield vanwege het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Vreemd genoeg werd de phoenix gestempeld vóór de crest, zo lijkt het...

Mijn belangrijkste vraag betreft het kaliber: er zijn GEEN nazi-markeringen en GEEN "08". Maar de 9mm para lijkt in de loop te passen (anders zou hij halverwege vast komen te zitten of wat?). Dus ook de 9mm Steyr (is het normaal dat beide munitie passen?) Ik heb niet geprobeerd te schieten of te manipuleren. Wat me interesseert in verband met de 9mm parabellum is deze vreemde markering op de loop "A9".

Heb ik een 9mm parabellum SH of een 9 mm Steyr SH??? Trouwens, kan een 9mm para-bewerking nog steeds de 9mm Steyr afvuren (lijkt technisch gezien mogelijk) terwijl het omgekeerde niet zo is??

Bedankt allemaal!

#2 ·
Hallo,
Van wat u beschrijft, klinkt het alsof uw pistool een 9mm Steyr zou zijn. Ik ben geen Steyr-verzamelaar, maar heb beide kalibers van de 1911 Steyr gehad. De 9mm Para heeft een hulslengte van 19,1 mm en past in de 9mm Steyr-kamer. De 9mm Steyr-patroon heeft een hulslengte van 22,7 mm en mag niet in een 9mm Para-loop passen, aangezien ze beide op de patroonlip headspacen. De Duitsers hebben alle '08'-pistolen die ik heb gezien, opnieuw voorzien van een 9mm para-loop en opnieuw afgewerkt. Wat de A9-loopmarkering betreft, ik heb geen idee, want ik heb nog nooit een van de Roemeense Steyrs gehad.
Michael

#3 ·
Michael,

Bedankt voor uw input.

Dus, de 9mm para kamers in de originele 9mm Steyr kamer?

Ik dacht dat de 9mm para licht conisch was en niet goed zou chamberen in de 9mm Steyr loopkamer. De reden: omdat de basis van de 9para groter is dan die van de 9 Steyr.

Bovendien begrijp ik niet waarom de 9mm Steyr munitie niet zou chamberen in een 9mm Steyr kamer die is geboord om de 9para te accommoderen (zoals u zei): die kamer heeft dezelfde lengte als die van de 9 Steyr, maar is groter.

Als de 9para in de originele 9 Steyr loop past, wat voorkomt dan dat deze erin wordt afgevuurd? De headspace?

Statistisch gezien denk ik dat ik een 9Steyr pistool heb omdat er geen "08" of vergelijkbare markeringen zijn.... maar:

a) waarom "A9" (niet a9 of 9a) op de loop?

b) waarom past de conische 9 para in de kamer????

Bedankt,

PY

#4 · (Edited)
Beste PY, op dit moment heb ik een van mijn Steyr Hahn gedemonteerd en geprobeerd een Parabellum 9 in de kamer te introduceren. Deze patroon komt er slechts voor ongeveer 3/4 in. Dit komt omdat het kaliber 9 Steyr de cilindrische patroonhuls heeft, terwijl het kaliber 9 Parabellum taps toeloopt.
Over de A9.
U moet weten dat de ribben in de slede werden gemaakt op een stuk dat na het frezen werd gefocust en onderhevig was aan zelfs minimale verdraaiing. De lopen moesten daarom precies in dat soort slede worden gemonteerd, rekening houdend met de verdraaiingen die na de warmtebehandeling optraden. Als u het opmerkt, staat er op de dwarsrib (de eerste) van de loop een code (een "G" gevolgd door een nummer) die het type modificatie aangeeft dat de slede heeft ondergaan en dus de geschiktheid van de loop voor de montage in die slede. Dit tot 1916. Misschien is de A de code van een andere gradatie.
Als u een foto van deze "A9" stuurt, kan er preciezer worden gezegd.
Ik stuur de foto's van mijn "G7" en "G2".
Met vriendelijke groeten
Giuliano

Attachments

#5 ·
Beste PY, op dit moment heb ik een van mijn Steyr Hahn gedemonteerd en geprobeerd een Parabellum 9 in de kamer te introduceren. Deze patroon gaat er maar voor ongeveer 3/4 in. Dit komt omdat het kaliber 9 Steyr van de patroon de cilindrische patroonhuls heeft, terwijl het kaliber 9 Parabellum taps toeloopt. Over de A9. U moet weten dat de ribben in de slede aan de binnenkant zijn gemaakt op een stuk dat na het frezen is gefocust en onderhevig is aan zelfs minimale verdraaiing. De lopen moesten daarom precies op dat soort slede worden gemonteerd, rekening houdend met de verdraaiingen die na de warmtebehandeling optraden. Als u het opmerkt, staat er op de dwarsrib (de eerste) van de loop een code (een "G" gevolgd door een nummer) die het type modificatie aangeeft dat de slede heeft ondergaan en dus de geschiktheid van de loop voor de montage in die slede. Dit tot 1916. Misschien is de A de code van een andere gradatie. Als u een foto van deze "A9" stuurt, kan er preciezer worden gezegd. Ik stuur de foto's van mijn "G7" en "G2". Cordialissimi saluti Giuliano
In mijn geval staat er geen serienummer op de loop, alleen "A9" We zijn het erover eens dat een 9 mm Steyr-patroon in een 9 mm parabellum-kamer past, toch? Zou hij afgevuurd kunnen worden??

#6 · (Edited)
Foto's: Phoenix zonder datum - A9 op loop - Geen wapen - 1914

Nee, is absoluut niet gekamerd voor 9mm parabellum: hoewel de patroon in de kamer past, past hij niet in het pistool: wanneer u de slede bedient, wordt de 9mm patroon niet door de extractor gepakt, mogelijk omdat de headspace niet groot genoeg is...

Ik moest de patroon extraheren door een schroevendraaier in de loop te steken en hem eruit te hameren!

#10 ·
Vrienden, het gaat allemaal om de headspacing, aangezien zowel 9 Para als 9 Steyr rechte hulzen zijn.
Michael
Dit is helemaal verkeerd, de 9mm Para past niet in een 9mm Steyr loop,

Pierre-Yeves, ik vermoed dat je een defecte Steyr loop hebt en dat je geen van beide patronen erin zou afvuren.
Tenzij het is herkammerd voor een andere patroon zoals 9mm Lang.
Ik heb 4 Steyr pistolen, een Oostenrijkse en drie Beierse, en ze zijn allemaal gekamerd in 9mm Steyr, en geen van hen accepteert een 9mm Para patroon.
Beste
Gus

#8 · (Edited)
Beste Michael,
Ik heb een patroon kaliber 9 Steyr en een 9 Parabellum voor me.
Aan de basis is de diameter van 9 Steyr 10 millimeter. Aan de bovenkant is de diameter hetzelfde. Deze maten zijn genomen met het kaliber, maar er zijn geen verschillen tussen boven en beneden. De diameter is natuurlijk hetzelfde
Ik stuur je de afmetingen van de 9 Parabellum kaliber patroon, van Wikipedia, ik heb de afmetingen van de 9 Steyr niet gevonden.
Type hulsRandloos, taps[/TD>
Kogel diameter9,03 mm (0,356 in)[/TD>
Nekdiameter9,65 mm (0,380 in)[/TD>
Basisdiameter9,93 mm (0,391 in)[/TD>
Randdiameter9,96 mm (0,392 in)[/TD>
Randdikte0,90 mm (0,035 in)[/TD>
Huls lengte19,15 mm (0,754 in)[/TD>
Totale lengte29,69 mm (1,169 in)[/TD>
Huls capaciteit0,862 cmÂł (13 gr H[SUB]2[/SUB]O)[/TD>
Slaghoedje typeBerdan of Boxer kleine pistool[/TD>
[TD="colspan: 2"]
Beste Michael, hartelijke groeten
Giuliano

#9 ·
Giuliano, mijn vriend, hoe gaat het met je? Hier zijn enkele referenties met betrekking tot de twee betreffende patronen. Handguns of the World, Ezell, pagina 684, 9mm Parabellum - hulslengte 19,1 mm, randloos en rechtzijdig, O/A lengte 29,6 mm, kogel dia .356in. Pagina 685, 9mm Steyr M-1912 - hulslengte 22,7 mm, randloos en rechtzijdig, O/A lengte 32,8 mm, kogel dia .354in. Dezelfde patroon voor alle doeleinden als 9mm Bergmann-Bayard, 9mm Largo, .38ACP en .38Super {Ik schiet al deze in Astra M400, Bergmann M1910, Colt M1908 en Spaanse Destroyer karabijn, en aangepaste combat pistolen in cal .38 super. Zie ook Small Arms of the World, Smith & Ezel, pagina 628 voor 9mm Para en 9mm Largo {Bergmann-Bayard 3 mm langere huls dan 9 Steyr} Er is ook een exemplaar van Cartridges of the World dat ik hier ergens heb misplaatst en dat hetzelfde vermeldt. Alle referenties die ik heb gezien, vermelden al deze patronen als rechtzijdige hulzen. Andere referenties kunnen anders vermelden, maar dit is wat ik heb. Ik wilde je al een tijdje e-mailen, ik heb een paar nieuwe vulpennen aangeschaft waarvan ik denk dat je ze zult waarderen. Michael

#12 ·
Meest interessante draad!

Ik denk dat we veel zullen leren over de 9mm para/steyr Steyr-Hahns conversies!

Enkele feiten over mijn eigen pistool (zie foto's in de post hierboven):

a) de 9para past in de kamer: alleen de groef en de rand steken uit, wat me in de eerste plaats verbaasde!); de 9 steyr past op dezelfde manier... vreemd, nietwaar??

b) de loop lijkt niet defect te zijn (zie foto): zoals ik schreef, toont hij alleen een "A9" en verder niets - in feite is de loop in een iets betere staat dan de rest van het pistool!

c) het pistool lijkt bestemd te zijn geweest voor Roemenië (zie foto's): phoenix, c-achtervoegsel met 4 cijfers (8xxxc), geen wapen, geen W-n, geen proefdatum (waarom?)

d) hoewel de 9para in de kamer past, past hij niet bij het pistool: waarschijnlijk is de headspace niet groot genoeg!

Dus afgezien van de kalibervraag is er ook een identificatieprobleem.

Zijn Steyr-Hahns bekend om te zijn omgebouwd naar een ander kaliber dan 9 para???

NB Ik heb getest met een geco 9 para uit de late jaren 70.

#13 ·
Ik kan uw vragen niet beantwoorden, maar ik zou zeggen dat de loop niet origineel is voor het pistool. De Steyr is geen ongewoon pistool en het risico om het wapen te beschadigen of letsel te veroorzaken, is het risico niet waard om te proberen dit pistool af te vuren. Is het mogelijk dat het een commercieel pistool is?
Best
Gus

#14 ·
Foto's: Phoenix zonder datum - A9 op loop - Geen wapen - 1914

Ik denk dat we er veilig van uit kunnen gaan dat de loop, hoewel gemaakt door Steyr, niet origineel bij het pistool hoort.

Gus, er is een feniks boven de trekkerbeugel, rechts ==> Roemenië (en het serienummer komt daarmee overeen)

PS de holster hoort niet bij het pistool en ... ik ben niet van plan ermee te schieten!

#15 ·
Is het mogelijk dat dit pistool niet aan Roemenië is geleverd omdat ze die oorlog aan de kant van de geallieerden zijn begonnen? Ik heb niet het voorrecht gehad om een Roemeense Steyr te hanteren, als het was geleverd, zou het de kroon over de Md.1912 aan de linkerkant van de slede moeten hebben. Wat het ook is, het is een mooi voorbeeld.
Beste
Gsu

#16 ·
Hallo Gus,
Ik heb net je 'roltest' geprobeerd, met een vooroorlogse FN 9mm Steyr en nieuwe Federal 9mm Para 115gr Police op een vierkante glasplaat die ik voor verschillende dingen gebruik. Ze rollen beide recht en vierkant.
Je hebt gelijk dat 9mm Para niet correct in een 9mm Steyr-loop zou moeten chamberen die geen afwijkende kamer-metingen heeft. De kogeldiameter verschilt net genoeg tussen de twee patronen om problemen te veroorzaken in Steyr-lopen met mooie, nauwe kamers. Er was een goede reden dat de Duitsers niet gewoon een ruimboor in de 9 Steyr-lopen gebruikten, de patroonlip-headspacing op de kamer-schouder, bijvoorbeeld.
Pierre-Yves, Als je loopkamer oorspronkelijk af fabriek iets afwijkend was, of, zoals Gus vermeldt, de kamer misschien veel slijtage heeft door jarenlang schieten, zou dat verklaren waarom een 9Para-patroon nu tot de extractor-groef kan chamberen. Voor zover ik weet, en ik ben GEEN Steyr-verzamelaar, heb ik nog nooit gehoord van een M-1911 Steyr, van welk contract dan ook, Europees, Zuid-Amerikaans of anderszins, die niet in 9mm Steyr was gekamerd, met uitzondering van de Duitse buitgemaakte en herbouwde '08'-geweren in 9mmPara. Er kunnen er een paar zijn, maar ik weet er niets van.
Je hebt gelijk, interessante thread hier.
Groeten,
Michael

#17 · (Edited)
Roemeens bedoeld maar in 1914 door de Oostenrijkers achtergehouden

Ja Gus, dat verhaal is gedocumenteerd: de Oostenrijkers stopten met het leveren van de Steyr-Hahns aan Roemenië vanwege het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Maar wat ik van bijzonder belang vind, is dat dit pistool - duidelijk niet commercieel naar mijn mening - de Roemeense feniks aan de rechterkant heeft, maar niet het Roemeense wapen aan de linkerkant. Dat zou betekenen dat de Steyr-fabriek de feniks vóór het wapen stempelde... Vreemd genoeg werd er ook geen datum aan de feniks toegevoegd! PS: zou het een COMMERCIEEL Roemeens pistool kunnen zijn?? Bestaat zo'n pistool?????

#19 ·
Beste vrienden,
morgenochtend demonteer ik een van mijn Steyr Model 1912 en introduceer ik een patroon in de loop, eerst kaliber 9 Steyr en dan een 9 Parabellum. Zal het fotograferen en u foto's sturen. Nu kan ik niet, hier in Italië is het nacht!
Hartelijke groeten aan allen
Giuliano

#20 ·
Beste vrienden,
hier zijn de foto's van Steyr en tests die in de verbrandingskamer van de loop moeten worden ingevoerd, eerst de patroon kaliber 9 Parabellum en dan de 9 Steyr.
Zoals u gemakkelijk kunt zien, komt de patroon kaliber 9 Parabellum slechts voor ongeveer 2/3 in de kamer. Waarom dit? Omdat de huls van kaliber 9 Parabellum een taps toelopende (afgeknotte kegel) vorm heeft. De patroon kaliber 9 Steyr is cilindrisch.
Beste PY, ik vermoed dat de kamer van uw loop is vergroot om patronen van kaliber 9 Parabellum te bevatten.
Een zorgvuldig onderzoek van de binnenkant van de kamer kan het probleem oplossen.
Beste vrienden, hartelijke groeten aan allen
Giuliano

Attachments

#21 ·
Ik zit met twee hypothesen:

a) mijn loop is voor 9mm parabellum en past niet bij het pistool - de patroon past in de kamer MAAR niet in de headspace, vandaar de storing;

b) mijn loop heeft uitzonderlijke toleranties (hij is niet defect of geroest, enz.) - [een andere hypothese is dat de Geco-patroon uitzonderlijk was, maar daar twijfel ik aan]

VRAAG AAN ALLEN: kan men een 9mmSteyr patroon afvuren in een loop die opnieuw gekamerd is voor 9mm Para??? Zo niet, waarom??? - Denk eraan: deze loop heeft GEEN serienummer, alleen "A9" op een log

#22 ·
Beste PY, als de kamer opnieuw wordt gekamerd voor de 9 Parabellum, moet de huls van de 9 Steyr aan de basis toenemen.
Over de headspace. De huls van de 9 Steyr is 23 mm lang. De huls van de 9 Parabellum is 19 mm lang. Wanneer u een patroon van 9 Parabellum kaliber in een loop van kaliber 9 Steyr introduceert, zij het aangepast, duikt de patroon van kaliber 9 Parabellum in de verbrandingskamer. Dit komt omdat de patroonhuls korter is dan die van 9 Steyr, uiteraard!
Hartelijke groeten
Giuliano

#23 ·
Pierre Yves,
Het is niet aan te raden om de 9 mm para in Steyr te gebruiken, het is zeer gevaarlijk: u moet de 9 mm Steyr gebruiken.

Il n'est pas conseillé d'utiliser de la 9 mm para dans un Steyr, c'est même dangereux: il faut absolument employer de la 9 mm Steyr!

Omdat de bodem van de patroon niet wordt vastgehouden, kan de te heftige terugslag onderdelen beschadigen en vergeet niet dat de hele slede-glijstuk-eenheid naar achteren komt!

Joël

#28 ·
Het lijkt erop dat de enige veilige en juiste manier om erachter te komen of uw patroonlager is gewijzigd, is door een afgietsel te maken met een product als CERROSAFE® CHAMBER CASTING ALLOY, verkrijgbaar bij www.Brownells.com, en vervolgens de kamer afmetingen te meten. Zou dit pistool gewijzigd kunnen zijn naar een ander kaliber als vereiste van een niet-militaire patroonwet in een Europees land?