Jan C. Still Lugerforums banner

Krieghoff Postwar (PX) Lugers: De lijst

15K views 148 replies 11 participants last post by  mhassoun  
#1 · (Edited)
Het volgende is een bijgewerkte lijst van de in 1945 geassembleerde naoorlogse Krieghoff "PX" Lugers (zie ref. 1-3 hieronder voor eerdere lijsten). Als u deze lijst wilt aanvullen en een foto van het serienummergebied wilt verstrekken, kunt u dit gerust doen. Hieronder staan de gerapporteerde serienummers:
1, 2, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 18, 22, 23, 45, 56, 72, 79, 86, 88, 92, 93, 96, 103, 106, 109, 114, 116, 119, 121, 128, 129, 130, 135, 138, 142, 148, 155, 156, 157, 160, 162, 170, 171, 179, 180, 182 (.30 cal. Lijst #229 Shattuck, 1995), 183, 185, 191, 194, 195 (S/42 toggle, 1940 chamber! Shattuck, List #179), 200, 205, 378 (has 377 on left of receiver. Outlier?! Has the wrong "3" font).
(Edit: Laatste update 8 januari 2025)
View attachment 785323
Geschat wordt dat er ongeveer 245 (ik zou eerder 200 zeggen) van deze Lugers zijn geproduceerd direct na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Arbeiders in de Krieghoff-fabriek gebruikten beschikbare onderdelen om P08-pistolen te assembleren voor verkoop aan de "souvenir-hongerige" GI via de verschillende winkels en het lokale PX-systeem (vandaar de verzamelnaam "PX" Luger). Deze Lugers zullen voornamelijk Krieghoff-onderdelen hebben, waarbij sommige zijn uitgerust met Mauser-fabrieksloop. Geschat wordt dat de eerste 100 of zo van deze pistolen tuimelaars gebruikten die nog steeds het Heinrich Krieghoff-logo hadden en, nadat ze op waren, hadden de overige pistolen blanco tuimelaars.

Verwijzingen naar eerdere lijsten:
1. Gibson (1980), p 77 (25 pistolen vermeld)
2. HK PX Guns (2016), (13 pistolen vermeld)
3. Whiteman (2022), p 248 (32 pistolen vermeld)

#2 ·
Verschillende hiervan zijn slecht. 9 is waarschijnlijk slecht. 45, 56 en 72 zijn zeker slecht. Ik weet zeker dat er nog een paar slechte in de lijst staan. Ik heb 377 gezien (zag er echt uit), maar ik heb geen foto's beschikbaar. Dus voorlopig niet bevestigd.

Veel van de vroege exemplaren lijken getrokken WW1-lopen te gebruiken en zijn over het algemeen alleen extern genummerd op het frame. Sommige van de vroege exemplaren (zoals 14 en 18) lijken het "normale" HK-lettertype voor de SN te gebruiken. Geen enkele die ik heb gezien, gebruikt de vreemde lettertype-matrijzen die naar verluidt de normale na 1940 hebben vervangen. Vreemd. :unsure:

Attachments

#3 ·
Een aantal hiervan zijn slecht. 9 is waarschijnlijk slecht. 45, 56 en 72 zijn zeker slecht. Ik weet zeker dat er nog wel een paar slechte in de lijst staan. Ik heb 377 gezien (zag er echt uit), maar ik heb geen foto's beschikbaar. Dus voorlopig onbevestigd.

Veel van de vroege exemplaren lijken getrokken WW1-lopen te gebruiken en zijn over het algemeen alleen extern genummerd op het frame. Sommige van de vroege exemplaren (zoals 14 en 18) lijken het "normale" HK-lettertype voor de SN te gebruiken. Geen enkele die ik heb gezien, gebruikt de vreemde lettertype-matrijzen die naar verluidt de normale na 1940 hebben vervangen. Vreemd. :unsure:
Bedankt voor de input. Ik zal je mooie foto van sn14 gebruiken om toe te voegen aan de matrix.

#10 ·
Die wapens werden geassembleerd in de Krieghoff-fabriek, door Krieghoff-arbeiders en over een relatief korte periode direct na het einde van de oorlog. Gezien dat, zou men de "variabiliteit" in lettertype en -grootte in twijfel moeten trekken. Waarom het extreem grote (relatief gezien) lettertype op een paar? Nu, er is het verhaal dat sommige van die niet-genummerde wapens die door GI's werden teruggebracht, door de "autoriteiten" (op een bepaald moment) verplicht waren om een zichtbaar serienummer te hebben. Dus, er is de mogelijkheid dat een deel van de variatie in lettertype/grootte deels te wijten was aan die reden. Het gebruik van niet-Krieghoff-lopen en andere kleine onderdelen is waargenomen op een aantal PX'en, en het is niet vergezocht dat ze afkomstig waren van niet-HK-donorgeweren. Het enige dat ik wil opmerken over alle "HK PX"-wapens die ik heb waargenomen (of op close-up foto's heb gezien), is dat ze allemaal de kenmerkende sluitblok/ontvanger-opening van Krieghoff Lugers uit de oorlogstijd delen (De "opening" was het onderwerp van een andere draad).

#15 · (Edited)
Lijkt meer DWM voor mij.

Voor mij zijn "oorlogswapens" 1941-1944 in de 11.000 range.
De "late oorlog" wapens zijn 1944-1945 in de hoge 12.000 en 13.000 range.
Gibson noemt de laatste "1944 productie".
Gibson verwijst in zijn boek uit 1979 vaak naar dingen op "1944 productie" wapens.

Dit is mijn favoriet en noemt ze zo ongeveer nep.

Onderste foto is een ander voorbeeld van het aanpakken van de vervalsers.
Let op: 11278 staat NIET vermeld als een 1941.
Image

Image

Die "onderscheidende opening" inderdaad ....
Ik heb er geen gezien (vermoedelijk) "oorlogstijd" 1945 die het heeft. Deze heeft een Mauser-achtige opening👇
View attachment 717195

#17 ·
Ik heb geen enkele belang bij deze discussie, maar vóór 1968 was er geen Amerikaanse importeis dat vuurwapens serienummers moesten hebben. Zelfs Amerikaanse fabrikanten en wapensmeden produceerden vuurwapens zonder serienummers.

Het is onwaarschijnlijk dat een procedure nodig zou zijn geweest om serienummers toe te voegen aan vuurwapens die GI's vóór die datum naar de VS brachten. Serienummers op vuurwapens werden voor het eerst vereist door de Gun Control Act van 1968 (GCA).

#21 ·
Interessante chat.....blijkbaar heb ik nooit #194 gepost. Ik kan het nummer links van 200 op de bovenstaande foto's niet ontcijferen??? 194 is een complete rig, holster & twee match mags en het carry-home papier. Ongemarkeerde toggle....

PJH
Het is sn 183. Kunt u een foto van het serienummergebied van #194 verstrekken? Ik kan het aan de matrix toevoegen als u dat wenst.

#29 ·
Het punt waar ik naar op zoek was, zijn foto's van 10, 14, 18 en 23 die er voor mij uitzien als vroeg werk van Ralph and Associates. Het zou me niet verbazen als sommige van de andere pre-24 wapens vergelijkbaar zijn. Veel voorbeelden van deze allemaal donkere - dezelfde kleur wapens in de buurt. Bekijk de foto van 1945. Enige overeenkomsten?

Vreemd dat ze er niet alleen grappig uitzien, maar dat meer dan 50% van serienummer 1-23 hier is. Ik zie nergens anders zo'n overlevingskans.

Wat betreft de conditie, ik geloof dat veel wapens in uitstekende staat thuiskwamen, maar hier werden gebruikt en misbruikt. Wie heeft er niet een wapen uit de Tweede Wereldoorlog in nieuwstaat gezien dat grote problemen heeft met roest door slechte opslag, enz.

#30 ·
Interessante foto hier.
Bedankt.
In tegenstelling tot u weet ik niet alle antwoorden.

Gewoon ouderwetse straatslimheid, nu verbeterd met dit pc-ding.
Image

Deze foto, als 200 in feite de eerste keer is dat ik een uitgeslagen [of gebarsten met nog steeds chips] grendel op iets anders dan een 1943 heb gezien.
ERG VREEMD!!!
Waarom heb je dat niet vermeld?
Zeker geen nieuwe kennis.

De Mauser-loop-ding wordt door Gibson genoemd.
Ik heb er nog nooit een in mijn handen gehad met een Mauser-loop en dat is NOG STEEDS waar.
Omdat ik het grootste deel van mijn leven in de buurt van Prior Lake heb gewoond, heb ik GELEERD dat IN HAND een must is met deze.
Eens als dat in feite 200 is, ziet dat er zeker uit als een Mauser-loop.
Mijn punt met 200 is dat het eruitziet zoals het hoort.
Geen oude, donkere hackjob.
Zou eigenlijk graag een close-up bekijken van de ontvanger van 200.
De ontvanger-inkeping ziet er vreemd uit voor een HK.
Vergelijk met S 1098
Moet misschien een nieuwe posterchild vinden voor de meest eerlijke naoorlogse misschien.

Tweede foto is HK S 1098 en staat aan de krappe kant van het spectrum - zoals vele anderen.
Derde foto is het bijna "losse" uiterste.

14 en 18 zien er voor mij uit als oude hackjobs, dus waarom zou je je druk maken om een vergelijking?
Veel citaten van u die die afleiding gebruiken, beschikbaar.

En de beat gaat verder

Image
Image

#31 ·
Vorm je eigen mening over deze citaten. Allemaal uit de thread op 1941 11799

Ik zei dat ik me niet bezighoud met zinloze bewerkingsdetails die er niet echt toe doen.
Als je alle HK-onderdelen wilt, heb je alleen een HK-donor nodig. Ik weet niet waarom dit zo moeilijk te begrijpen is. En blauwen is ook geen hogere wiskunde. Dus ik zie de relevantie hiervan niet echt.

Waar zijn alle "PX"-geweren? Er worden er maar heel weinig gemeld. Het hoogste legitieme voorbeeld dat ik ken is 377, het enige 300-bereik SN dat ik ken, en ik denk dat er maar een paar 200-bereik geweren bekend zijn? Waar zijn alle geweren? De 400-600 geweren zouden een zeer hoge overlevingskans moeten hebben gehad.

#32 ·
Meer interessante dingen uit dezelfde thread.

Het is een fantasie-item, want er waren geen 1941 HK's. Het is alsof je me vraagt wat er nep is aan een specifieke gespgeweer, of wat er nep is aan een byf45 Luger. Ze zijn allemaal nep, dus ik weet niet precies wat je zoekt.
Je blijft vragen stellen in plaats van ze te beantwoorden. Maar oké.

de voor de hand liggende donoren uit 1936-1940, is een zeer goede bron voor onderdelen de bijna volledig ongemarkeerde en ongedateerde sigarettengeweren uit 1945. Zeer gemakkelijk om die om te zetten in welk oorlogsjaar je maar wilt.
Er zouden er 500-600 van deze zijn geassembleerd, maar de meeste lijken te ontbreken. Ze zouden waarschijnlijk vaker voor moeten komen dan ze doen, en IMO is het heel goed mogelijk dat ze zijn geoogst voor onderdelen. Iets soortgelijks gebeurde met K98k infanteriegeweren uit 1945 die lange zijrailontvangers gebruikten vanwege tekorten. De meeste zijn in de loop der jaren omgebouwd tot nep-sluipschutters.

Maar kleur me sceptisch dat je een "volledige inventaris" van "HK"-onderdelen nodig hebt om een overtuigende nep te construeren. Een paar onderdelen (frame, achterste tuimelaar, enz.) kunnen nodig zijn van donoren, maar de meeste kleine dingen kunnen waarschijnlijk wat dan ook zijn. Bluing is triviaal, want er zijn door de jaren heen veel monteurs geweest die dingen vakkundig kunnen opknappen.

Je koopt ze gewoon op de open markt. Donorpistolen van alle soorten (legitieme HK, de sigarettengeweren, enz.) zijn sinds 1945 in zeer grote hoeveelheden in het land, net als tonnen late Mauser-reserveonderdelen, dus het is geen probleem om het benodigde materiaal te verkrijgen. Vervolgens markeer en nummer je wat je nodig hebt. Het is niet zo ingewikkeld.

In ieder geval gebaseerd op het boek van Gibson, zijn deze pistolen, inclusief het 1945-afval, er al sinds de jaren 70.

Er staan ook 1945-troep in dat boek. Als ik jou was, zou ik me houden aan 1940 en eerder, pre-11300 serienummerbereik. HK's zijn nog steeds een mijnenveld, maar die bestonden tenminste wel.

#34 ·
Toevallig kwam ik de foto's van 377 tegen. Zoals ik al zei, het lijkt echt voor mij.

Dit is waarschijnlijk een van de laatste, aangezien de algehele afwerking slordig wordt of gewoon gehaast was. Het serienummer was verkeerd gestempeld op het frame of het was gewoon verwisseld. Het is ook niet brandveilig zoals de eerdere, dus was het mogelijk onafgewerkt toen de GI's en werknemers naar het westen verhuisden? Onderdelen lijken ook schaars te zijn geworden. Het grendelblok is gered van een vroege Mauser en de achterste tuimelaar is een zeer interessant onderdeel dat laat in de oorlog in het depot is gemaakt. Jt3-inspectie lijkt rond 1941 in gebruik te zijn genomen bij HZa Ingolstadt en lijkt rond 1944 of zo te zijn vervangen. Ik vermoed dat Ingolstadt in 1943 bijna geen reserveonderdelen meer had voor de P08, dus maakten ze een aantal van deze achterste tuimelaars in eigen huis. Best cool.

Ik denk dat de schatting van Krieghoff Jr. van 400-600 in Gibson er nog steeds erg redelijk uitziet. Ongeveer 400 genummerd en een onbekend aantal ongenummerde die vroeg in de bezettingstijd werden samengesteld voordat de hele onderneming werd georganiseerd.

Dus, waar zijn de rest van de 200's en 300's?

Attachments

#46 ·
Geen gegadigden dus> Lijkt hier de twilight zone binnen te gaan.

"Afwerking wordt slordig" of was "gewoon gehaast".
Dezelfde lettertypen op de 377-378 dingen?
De HK naoorlogse wapens werden gewoon geassembleerd uit overgebleven HK-onderdelen.
Deze parel is NIET

"Niet brandwerend zoals de eerdere"
Sprakeloos over die ene!!!

"Mogelijk onafgemaakt toen de GI's en werknemers naar het westen verhuisden?"
Wil dit verhaal echt horen!

#38 ·
Interessante Luger. De proeftekens aan de rechterkant van de ontvanger zijn atypisch voor de HK PX, hoewel.
Ik weet het, volgens Thomas Whiteman heeft ongeveer de helft van de PX-geweren die hij heeft gezien Krieghoff-gestempelde tuimelaars en stempels. Ik heb dit ongeveer negen jaar geleden van hem gekocht in een veiling.