Jan C. Still Lugerforums banner
21 - 40 of 51 Posts
het raakt hier alleen de top van de Matterhorn van kennis.

Als je met Lugers begint, raad ik aan om te studeren voordat je wapens koopt. Er zijn enorm veel variaties en veel markeringen om vertrouwd mee te raken, evenals veel markeringen. Hoe zeldzamer een Luger, hoe meer kans op fraude en namaak.

Het boek van Goeff Sturgess en Joachim Goertz over de Borchardt en Luger Automatic Pistols blijft me verbazen als een van de meest grondig onderzochte historisch gedocumenteerde studies van een enkel onderwerp. Het is duur en elke pfennig waard.
Tot nu toe heb ik alleen goedkope/gangbare DWM's opgepikt. Nadat ik hier lid ben geworden, ben ik blij dat ik degenen die ik echt wil nog niet heb gekocht, omdat ik nu weet dat ik niet genoeg weet om die aankopen te doen.

Een kanttekening. W+F Bern begon de onderdelen te markeren met het staaltype dat werd gebruikt op de 06/29 pistolen. Dit is ook de bron van enige verwarring geweest.

We publiceerden eerst een overzicht van staaltypes die werden gebruikt in Mausers uit het nazi-tijdperk, Zwitserse 06/29 en naoorlogse Parabellum pistolen in het boek 'The Parabellum Is Back! 1945-2000'.

Sturgess miste wat Zwitserse detailinfo in zijn eerste 'groene' editie. Hij corrigeerde dit in de 'rode' editie.

De les is dat er geen goede universele informatiebron is. De informatie is er wel, maar verspreid overal.

Het boek van Goeff Sturgess en Joachim Goertz over de Borchardt en Luger automatische pistolen blijft me verbazen als een van de meest grondig onderzochte historisch gedocumenteerde studies van een enkel onderwerp. Het is duur en elke pfennig waard.
Ik ben het ermee eens - de structuur van de drie delen van Goetz en Sturgess is een beetje ingewikkeld, maar na verloop van tijd vond ik mijn weg.

Naar mijn mening zou een boek als de Standard Catalog of Luger van Arron Davis nuttig zijn voor een beginner. Helaas staat dit boek vol fouten en is het daarom niet aan te bevelen. Ik heb gekeken wat er over Zwitserse Lugers is geschreven: meestal misleidend of gewoon verkeerd. Dit geldt trouwens ook voor de website die in het begin werd genoemd (germandaggers.com), althans wat Zwitserse Lugers betreft (waarschijnlijk ook in het algemeen). En Captain Nievergelt die ik hierboven noemde, is ook te vinden in Davis' boek - vermoedelijk hebben de makers van deze website de Standard Catalog of Luger als bron gebruikt.

Discussion starter · #24 ·
Ik schreef naar de uitgever van de pagina die ik verstrekte en ontving dit antwoord.

Hoi Rich,

ik zou graag alle zorgen aanpakken en eventuele correcties/updates van de referentie zouden zeer op prijs worden gesteld. De informatie op de referentiepagina komt van "Luger Variations", "Lugers at Random" en "The Luger Book". Zorg goed voor jezelf,

Vern

Ik schreef naar de uitgever van de pagina die ik verstrekte en ontving dit antwoord.

Hoi Rich,

Ik zou graag alle zorgen aanpakken en eventuele correcties/updates van de referentie zouden zeer op prijs worden gesteld. De informatie op de referentiepagina komt van "Luger Variations", "Lugers at Random" en "The Luger Book". Zorg goed voor jezelf,

Vern
Hier zijn mijn opmerkingen over de Zwitserse Lugers - je kunt ze desgewenst doorsturen.
  • Ik heb al commentaar gegeven op de Zwitserse acceptatietekens (zie hierboven).
  • Het Zwitserse kruis is geen "Zwitserse schietproef", maar een acceptatieteken.
  • De term "Berner Probe" bestaat niet - de juiste term is "Beschusspropbe".
  • De privatisering P verschilt niet afhankelijk van de verschillende Luger-modellen. Als er verschillen zijn, zullen ze waarschijnlijk verschillen afhankelijk van de plaats en tijd van de privatisering. Ik denk in ieder geval niet dat dat een belangrijk punt is.
  • De Lugers met het tuimelmerk "Waffenfabrik Bern" werden geproduceerd tussen 1919 en 1933 (niet 1924-29) en die met het Zwitserse wapen als tuimelmerk vanaf 1933.
  • Het "kruis in zonnestraal" boven de kamer werd gebruikt van 1901 tot 1908 en werd vanaf 1909 (tot 1914) vervangen door het "kruis in schild".
  • Met betrekking tot de tijdschriften: de "Swiss Metal Insert Wood Bottom" werd gebruikt van 1901 tot 1914.
Kortom, ik denk dat dergelijke websites alleen zinvol zijn als de maker iets van het onderwerp begrijpt en ook de huidige literatuur raadpleegt (niemand weet alles zelf...:)).

Alexander

Discussion starter · #26 ·
Hier zijn mijn opmerkingen over de Zwitserse Lugers - u kunt ze desgewenst doorsturen.
  • Ik heb al commentaar gegeven op de Zwitserse acceptatietekens (zie hierboven).
  • Het Zwitserse kruis is geen "Zwitserse inschietproef", maar een acceptatieteken.
  • De term "Berner Probe" bestaat niet - de correcte term is "Beschusspropbe".
  • De privatisering P verschilt niet afhankelijk van de verschillende Luger-modellen. Als er verschillen zijn, verschillen ze waarschijnlijk afhankelijk van de plaats en tijd van de privatisering. Ik denk in ieder geval niet dat dat een belangrijk punt is.
  • De Lugers met het tuimelteken "Waffenfabrik Bern" werden geproduceerd tussen 1919 en 1933 (niet 1924-29) en die met het Zwitserse wapen als tuimelteken vanaf 1933.
  • Het "kruis in zonnestraal" boven de kamer werd gebruikt van 1901 tot 1908 en werd vanaf 1909 (tot 1914) vervangen door het "kruis in schild".
  • Met betrekking tot de tijdschriften: de "Swiss Metal Insert Wood Bottom" werd gebruikt van 1901 tot 1914.
Kortom, ik denk dat dergelijke websites alleen zinvol zijn als de maker iets van het onderwerp begrijpt en ook de huidige literatuur raadpleegt (niemand weet alles zelf...:)).

Alexander
Precies, zoals Vern in zijn antwoord vermeldde,
begroet hij aanvullende informatie en opmerkingen om de pagina zo nauwkeurig mogelijk te maken. Zijn e-mail staat bovenaan de pagina met het bewijs/de acceptatie.

Ik heb een vraag. WW2 Small Arms Identification Gallery brengt me een beetje in verwarring...

Is het Crown N (C/N) keurmerk voor Commercial Proof 1908-1914 Luger modellen hetzelfde als het keurmerk voor Commercial Nitro Proof Lugers geproduceerd na 1920?

Image

Image

Een beetje verwarrend... Tenminste voor een newbie zoals ik die probeert zijn eerste echte Luger P08 te bemachtigen.

Als ze niet hetzelfde zijn, wat zijn dan de verschillen? Ik kan er geen zien :unsure:

Bedankt!

Ik heb een vraag. WW2 Small Arms Identification Gallery brengt me een beetje in verwarring...

Is Crown N (C/N) keurmerk voor Commercial Proof 1908-1914 Luger modellen hetzelfde als het keurmerk voor Commercial Nitro Proof Lugers geproduceerd na 1920?

Beetje verwarrend... Tenminste voor een newbie zoals ik die probeert zijn eerste echte Luger P08 te bemachtigen. Als ze niet hetzelfde zijn, wat zijn dan de verschillen? Ik kan er geen zien :unsure: Bedankt!
Het verschil zit in de oriëntatie van de stempel. De commerciële kroon/N van voor de Eerste Wereldoorlog ligt op zijn kant (lui). Post-WOI Crown/N commerciële stempels staan rechtop/verticaal. Hun oriëntatie aan de linkerkant van de ontvanger identificeert de periode waarin de Luger is gemaakt. Hoewel de C/N alleen werd toegepast op Lugers die voor de commerciële markt werden gemaakt, zijn er voorbeelden die ook militaire of politie-markeringen dragen, aangezien de pistolen in dienst werden genomen.

Het verschil zit in de oriëntatie van de stempel. De commerciële kroon/N van voor de Eerste Wereldoorlog ligt op zijn kant (lui). Na de Eerste Wereldoorlog staan de commerciële kroon/N-stempels rechtop/verticaal. Hun oriëntatie aan de linkerkant van de ontvanger identificeert de periode waarin de Luger is gemaakt. Hoewel de C/N alleen werd toegepast op Lugers die voor de commerciële markt werden gemaakt, zijn er voorbeelden die ook militaire of politiemarkeringen dragen, aangezien de pistolen in dienst werden genomen.
Er is een belangrijk voorbehoud hierbij. De zogenaamde "luie" kroon/N maakt een heroptreden in de jaren 1930.

Attachments

There is an important caveat to this. The so called "lazy" Crown/N makes a reappearance by the 1930s.
Maar is dat niet een herwerkte militaire Luger van DWM uit de Eerste Wereldoorlog en geen fabrieksproductiepistool van DWM of Mauser? Als herwerking kan het in een van de Duitse faciliteiten zijn beproefd en is het niet representatief voor commerciële fabrieksproductieproefmerken.

Maar is dat niet een herwerkte WW1 DWM militaire Luger en geen DWM of Mauser fabrieksproductie pistool? Als herwerking kan het in een van de Duitse faciliteiten zijn beproefd en is het niet representatief voor commerciële fabrieksproductie keurmerken.
Ja, dat is zo, maar hetzelfde geldt voor 1938 fabriek commerciëlen van Krieghoff.

Ja, dat is zo, maar hetzelfde geldt voor commerciële fabrieksreclames uit 1938 van Krieghoff.
Ja, Krieghoff produceerde naar schatting 1400 commerciële Lugers die in Suhl werden beproefd. Ze hebben een luie C/N-keurstempel en vormen een uitzondering op de regel van de periode vóór de oorlog.

Bedankt jongens,

Dit is gewoon gek... Ik zal proberen de belangrijkste kenmerken van dit verschijnende C/N-proefmerkpatroon samen te vatten. Voeg alstublieft toe of adviseer als er iets niet klopt.

Kroon N (C/N) proefmerk heeft "Lazy" & "Upright style". Er is geen verschil in lettertype en grootte.

Edities van voor de Eerste Wereldoorlog met Lazy C/N bevinden zich meestal aan de linkerkant van de ontvanger en Lazy C/N aan de linkerkant van de tweede tuimelschakel (ook mogelijk op de voorste tuimelschakel).
Image

Edities van na de Eerste Wereldoorlog met Upright C/N bevinden zich meestal aan de linkerkant van de ontvanger en Lazy C/N aan de linkerkant van de tweede tuimelschakel (mogelijke voorste tuimelschakel).
Image

Herverschijning van Lazy C/N in de jaren 1930 met dubbele plaatsing aan de linkerkant van het frame en de ontvanger, zonder plaatsing op de tuimelschakels.
Image

Het lijkt erop dat commerciële C/N-proefmerk Luger-pistolen die niet in overheidsdienst waren, een repetitief C/N- en serienummerlocatiepatroon volgen, terwijl politiële/militaire revisieversies van dezelfde pistolen gemengde C/N-verschijningspatronen zouden kunnen hebben, plus met toegevoegde andere verschillende stijlen van stempels en serienummertekens op plaatsen waar ze normaal gesproken niet zouden worden aangetroffen?

Er is een verschil tussen het luie C/N-bewijs van voor de oorlog en dat dat door het Suhl-proefhuis werd gebruikt op commerciële Krieghoff Lugers in de jaren 1930. De Suhl-kroonbasis is smaller, waardoor het een iets ander ontwerp is.

Er is een verschil tussen het pre-oorlogse luie C/N-bewijs en dat dat door het Suhl-proefhuis werd gebruikt op commerciële Krieghoff Lugers in de jaren 1930. De Suhl-kroonbasis is smaller, waardoor het een iets ander ontwerp is.
Fijne Paasdagen voor iedereen!
Het zou echt interessant zijn om het echte verschil "onder de loep" te kennen. We zouden iemand nodig hebben met een oude en nieuwe letterstijl en een zeer goede macrofoto... Misschien u, meneer Doubs?:)
Het zou geen slecht idee zijn om de afmetingen op het pistool met een schuifmaat te meten (natuurlijk zo nauwkeurig als onze ogen toelaten). Ik denk dat ik ergens op het web heb gevonden dat de afmetingen van de gemeenschappelijke oude Crown N-markering op het pistool ongeveer 4,3 mm totale hoogte en ongeveer 2,3 mm breedte zijn... Zo ja, dan neem ik aan dat de originele ponsstempel voor de oude stijl waarschijnlijk 4x2 mm is (sorry, ik zou in inches plaatsen, maar ik ben alleen bekend met het metrische systeem), wat natuurlijk ook logisch is dat het op een bepaald punt tijdens "pons-exploitatie" op de een of andere manier zou afvlakken en de stempel iets breder zou maken (en natuurlijk een beetje versleten). Dus ik denk dat als bijvoorbeeld 4x2 mm de originele afmetingen zijn van de ponsstempel van de oude Crown N-stijl, deze tijdens gebruik tot 0,2, misschien zelfs 0,3 mm in afmetingen zou kunnen groeien en natuurlijk, omdat deze op een bepaald punt versleten zou kunnen zijn, zou het een enigszins verschillende/onregelmatige Crown/N-projectie op staal kunnen geven dan het gaf in de eerste, laten we zeggen, 50 slagen...

Hier is ook een belangrijke vraag: hoeveel slagen kan de originele Crown/N of een andere dagelijks gebruikte ponsmarkering verdragen tijdens exploitatie totdat deze verandert in een nieuwe? Of hoe zeg je het anders... "Ponsstempel-tolerantie"?

En een nog interessantere vraag... Hamerslag versus persgereedschap geperst? Zou het voor het proefhuis niet gemakkelijker zijn om een aantal ontvanger- en loop-"bankschroefstijl"-mallen en geperste stempelmarkeringen te hebben in plaats van hamerslagen?

Als we de genoemde gegevens zouden kennen, dan laten we zeggen (alleen als voorbeeld natuurlijk) dat het genoemde Suhl persgereedschap gebruikte in plaats van een hamer, dat zou alle dubbel gestempelde Krieghoff Lugers als echt moeten elimineren (elk proefmerk, niet alleen C/N), omdat het persgereedschap meer uniforme patronen zou achterlaten op dezelfde locatie (loop, ontvanger gehouden in "bankschroefstijl"-mallen).

Er zijn een bepaald aantal dubbel gestempelde en overgestempelde Lugers (ik ken het serienummer "7 over 3" niet), dus hoewel het mogelijk is dat de "hamerbediener" onder de "Schnaps"-invloed stond, is het minder waarschijnlijk dat dit gebeurt.

Over toggle-markeringen heb ik uit de tweede hand gehoord dat byf de Mauser-fabriek in Beieren/MĂĽnchen was. Dus mijn vragen zijn: #1 is dit waar, zo niet, hoe is byf geselecteerd als markering? Wat betekent het?

Sorry als ik het voor de hand liggende herhaal, maar voor een oude man zoals ik is deze gids best nuttig geweest.

Oké, ik heb dit net opnieuw gelezen. We hebben Snoodoubts een enorme slechte dienst bewezen. Hij bracht iets naar voren dat hij geweldig vond en we hebben zijn parade verpest.
Het bevat veel goede info en ik heb er een pdf van afgedrukt.

Mijn excuses voor het abrupte gedrag, het is echt goede info, gebruik het gewoon als een gids om dingen te controleren en feiten te controleren. De boeken die de website gebruikte, zijn meer dan 50 jaar geleden gemaakt.

De foto's die als voorbeelden zijn verzameld, zijn uitstekend, moeten weken, zo niet maanden werk hebben gekost.

Ed

BEWERKT _ Ik kwam dit pdf tegen op de belangrijkste gunboards. Ik ben er zeker van dat er verkeerde makers zijn, maar het is een geweldige lijst.

Attachments

Dus ze zijn allemaal in Obendorf gemaakt?
Ja. Alle Mauser P08 pistolen werden in Oberndorf am Neckar gemaakt. Na de Tweede Wereldoorlog werd in Frankrijk een kleine serie uit onderdelen geassembleerd.

Mauser-geweren werden op verschillende locaties gebouwd, maar de P08 slechts op één locatie, die er eigenlijk nog steeds staat.

• Like
Reactions: PolishX
21 - 40 of 51 Posts